آزمون جی مت (GMAT)

آزمون جی مت

آزمون جی مت چیست؟

 

آزمون جی مت (GMAT) که مخفف (  text Graduate Management Admission) است، یک آزمون استاندارد شده است که برای ارزیابی توانایی ها و صلاحیت های تحصیلی داوطلبانی که قصد دارند در مقطع فوق لیسانس مدیریت کسب وکار (MBA) یا برنامه های دیگر مدیریتی و کسب وکار تحصیل کنند، طراحی شده است.

 

آزمون جی مت (GMAT) که مخفف (  text Graduate Management Admission) است، یک آزمون استاندارد شده است ک

یک آزمون استاندارد شده است که برای ارزیابی توانایی ها و صلاحیت های تحصیلی داوطلبانی که قصد دارند در مقطع فوق لیسانس مدیریت کسب وکار (MBA) یا برنامه های دیگر مدیریتی و کسب وکار تحصیل کنند، طراحی شده است.

تاریخچه آزمون جی مت

آزمون GMAT  تاریخچه ای طولانی دارد و به عنوان یکی از مهم ترین آزمون های ورودی برای  رشته های مدیریت کسب وکار شناخته می شود. آزمون GMAT در سال ۱۹۵۳ توسط موسسه ای به نام Educational Testing Service  به نمایندگی از یک سازمان مدیران مدارس کسب وکار یعنی Graduate Management Admission Council ایجاد شد.

GMAT  با هدف ارائه یک ابزار استاندارد برای ارزیابی توانایی های داوطلبانی که علاقه مند به پیگیری تحصیلات تکمیلی در زمینه کسب وکار صورت گرفته. این هدف از آنجایی مهم بود که دانش آموزان از سراسر دنیا با سوابق تحصیلی بسیار متفاوت، به دنبال ورود به برنامه های MBA بودند.در طول سال ها دستخوش تغییرات متعددی شده  است، از جمله اضافه شدن بخش های جدید و کنار گذاشتن قسمت هایی از آزمون است .

در سال ۲۰۱۲، بخش استدلال یکپارچه (Integrated Reasoning) به آزمون اضافه شد تا توانایی های تحلیلی و تصمیم گیری داوطلبان در شرایط پیچیده داده ها سنجیده شود. با پیشرفت فناوری، فرمت GMAT از یک آزمون قلم وکاغذی به یک آزمون کامپیوتری تبدیل شده است که انعطاف پذیری بیشتری به داوطلبان می دهد. علاوه بر آن، GMAT  به یک سیستم نمره دهی تطبیقی کامپیوتری مبتنی بر پاسخ های صحیح و نادرست داوطلبان مجهز شده است.

به عنوان یک مدرک استاندارد جهانی برای پذیرش در مدارس کسب وکار قرار گرفته است و داوطلبانی از بیش از ۱۰۰ کشور جهان به دادن این آزمون می پردازند.

بخش های آزمون جی مت

تحلیل نوشتاری (Analytical Writing Assessment – AWA)  این بخش شامل نوشتن یک مقاله است که در آن توانایی تفکر انتقادی و مهارت های ارتباط به صورت کتبی سنجیده می شود.داوطلبان باید به یک موضوع استدلالی پاسخ دهند.

بخش استدلال یکپارچه  (Integrated Reasoning – IR)در این بخش سنجش توانایی تجزیه و تحلیل داده ها و ارزیابی اطلاعات پیچیده در فرمت های مختلف شامل چهار نوع سوال، تجزیه و تحلیل داده های ترکیبی، تفسیر جدولی، استدلال دوطرفه، و استدلال چند منبعی است.

بخش کمی (Quantitative Section) در این بخش، مهارت های ریاضی و توانایی حل مسائل کمی بررسی می شوند.شامل سوالاتی در زمینه های جبر، هندسه و تجزیه و تحلیل داده ها است.

بخش کلامی (Verbal Section) این بخش به سنجش توانایی های کلامی، فهم مطلب، استدلال منطقی و مهارت های گرامری پرداخته و شامل سه نوع سوال است، درک خواندن، استدلال مواردی متنی و تصحیح جمله است .

 

آمادگی برای آزمون داوطلبان برای آزمون باید مطالعه و تمرینات متعددی را انجام دهند تا به تسلط لازم بر سوالات و فرمت آزمون دست یابند.منابع مختلفی شامل کتاب ها، کلاس های آنلاین، نرم افزارهای تمرینی و آزمون های تمرینی موجود هست

آمادگی برای آزمون داوطلبان برای آزمون باید مطالعه و تمرینات متعددی را انجام دهند تا به تسلط لازم بر سوالات و فرمت آزمون دست یابند.منابع مختلفی شامل کتاب ها، کلاس های آنلاین، نرم افزارهای تمرینی و آزمون های تمرینی موجود هست، که می توانند به آمادگی داوطلبان کمک کنند

ساختار آزمون جی مت

آزمون به صورت کامپیوتری و با محدودت زمانی برگزار می شود. مجموع زمان آزمون حدود ۳٫۵ ساعت است، زمان های استراحت بین بخش ها در نظر گرفته می شود.

ارزیابی و نتیجه نمرات GMAT از ۲۰۰ تا ۸۰۰ متغیر است و با افزایش ۱۰ واحدی تعریف می شود. متوسط نمرات معمولاً حدود ۵۵۰ است.نتایج بخش نوشتاری به صورت ۰ تا ۶ و بخش استدلال از ۱ تا ۸ داده می شود.

زمانبندی و ثبت نام در طی تمام طول سال قابل دسترسی است و داوطلبان می توانند برای آزمون در زمانی که برای آن ها مناسب است، ثبت نام کنند. ثبت نام از طریق وب سایت رسمی GMAC انجام می شود و داوطلبان باید برای انتخاب تاریخ و محل آزمون  می توانند اقدام کنند.

آمادگی برای آزمون داوطلبان برای آزمون باید مطالعه و تمرینات متعددی را انجام دهند تا به تسلط لازم بر سوالات و فرمت آزمون دست یابند.منابع مختلفی شامل کتاب ها، کلاس های آنلاین، نرم افزارهای تمرینی و آزمون های تمرینی موجود هست، که می توانند به آمادگی داوطلبان کمک کنند.

یکی از مهم ترین عوامل در فرایند پذیرش بسیاری از دوره های تحصیلات تکمیلی در مدیریت هست به ویژه برای مدارس کسب وکار، تسلط بر این آزمون می تواند فرصت های زیادی را برای پذیرش شما فراهم کند.

نحو برگزاری ازمون جی مت

آزمون GMATبه صورت کامپیوتری برگزار می شود. قبل از آزمون باید تاریخ و مکان آزمون را از طریق وب سایت رسمی GMAC  انتخاب و ثبت نام کرد.داوطلبان باید با همراه داشتن مدارک شناسایی معتبر، خود را به مرکز آزمون برسانند. در روز آزمون داوطلبان باید قبل از ساعت مقرر در مکان آزمون حاضر شوند. حین آزمون به صورت تطبیقی کامپیوتری است و بر اساس پاسخ های داوطلب، سوالات بعدی سخت تر یا آسان تر می شوند. نمی توان به سوالات قبلی بازگشت یا سوالات را به تأخیر انداخت مدیریت زمان مهم است، زیرا نمی توان زمان باقی مانده یک بخش را به بخش دیگر اضافه کرد. پس از آزمون بلافاصله پس از اتمام آزمون، نمرات اولیه (به جز نمره نوشتاری) به داوطلب نشان داده می شود. داوطلب می تواند تصمیم بگیرد که این نمرات را قبول کند یا لغو نماید.نمره نهایی شامل نمره نوشتاری چند هفته بعد از طریق حساب کاربری داوطلب قابل دسترس خواهد بود. داوطلبان معمولاً اجازه دارند چند دقیقه استراحت بین بخش های آزمون داشته باشند. رعایت سخت گیرانه قوانین و مقررات مرکز آزمون بسیار مهم است و عدم رعایت آن ها می تواند منجر به لغو نتایج شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

gdpr-image
این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه شما استفاده می کند. با استفاده از این وب‌سایت، با خط‌مشی حفاظت از داده‌ها ما موافقت می‌کنید.
اطلاعات بیشتر