تحصیل در ایتالیا در سال ۲۰۲۲

تحصیل در ایتالیا در سال 2022 ,ویزا ایتالیا , اقامت در ایتالیا , ویزا دانشجویی

ویزا ایتالیا | مرکز تخصصی امور مهاجرتی

تحصیل در ایتالیا در سال ۲۰۲۲

پیش از پیش مورد استقبال قرار گرفته است. دلیل این امر نیز این است که دانشگاه های ایتالیا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار ارزان هستند. علاوه بر این دانشگاه های ایتالیا به خصوص در رشته های معماری و هنری از شهرت جهانی بالایی برخوردارند و اعتبار مدارک ایتالیا در دنیا بسیار بالا است.  اعطای بورس تحصیلی به کلیه دانشجویان یکی دیگر از دلایلی است که منجر به استقبال دانشجویان بین المللی از تحصیل در ایتالیا شده است.

برای تحصیل در دانشگاه های ایتالیا شما باید اطلاعات کافی در خصوص روند اپلای برای دانشگاه های این کشور را داشته باشید. در این مقاله کلیه شرایط دانشگاه های ایتالیا، هزینه تحصیل و زندگی در ایتالیا و سایر موارد لازم توسط کارشناسان ما در دارالترجمه جوان مورد بررسی قرار میگیرد تا متقاضیان عزیز بتوانند با شناخت کامل نسبت به تحصیل در این کشور اقدام کنند.

پیش از هرچیز لازم است بدانید که ایتالیا پرجمعیت ترین کشور اروپا محسوب میشود و شهر رم به عنوان پایتخت آن شهرت خاصی در جهان دارد. دانشگاه بولونیا به عنوان قدیمی ترین دانشگاه جهان با بیش از ۹۰۰ سال قدمت در این کشور قرار دادرد. همین موضوع به تنهایی گویای جایگاه علم و تحصیل در ایتالیا است.علاوه بر این دانشمندان بسیار معروفی از جمله گالیلیئو گالیله، گولیلمو مارکونی و انریکو فرمی با اختراعات چهانی ای که در حوزه علم داشته اند از دیگر افتخارات این سرزمین هستند.

به صورت کلی بیش از ۶ ملیون مهاجر در ایتالیا زندگی میکنند که اکثر آنها از کشورهای جنوب غربی اروپا، عرب، فیلیپینی و چینی هستند.  علاوه بر این، آب و هوای ایتالیا از دیگر دلایل علاقه مهاجرین به این کشور است. در واقع میتوان گفت آب و هوای ایتالیا شباهت بسیار زیادی به ایران دارد و از این بابت بسیار مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است. علاوه بر این تشابهات بسیار زیاد دیگری نیز بین فرهنگ ایرانی و ایتالیایی وجود دارد. مجموع این موارد باعث شده است که مهاجرین ایرانی ساکن در ایتالیا احساس دلتنگی کمتری نسبت به کشور ایران داشته باشند.

در ادامه این مقاله شرایط اپلای در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های ایتالیا مورد بررسی قرار میگیرد.

 

مزایای تحصیل در ایتالیا:

مزایای تحصیل در ایتالیا در مقایسه با سایر کشورها بسیار قابل توجه است به گونه ای که همه ساله تعداد دانشجویان بین المللی این کشور رو به افزایش است. در ادامه برخی از مزایای تحصیل در ایتالیا مورد بررسی قرار میگیرد.

  • کیفیت بسیار بالای دانشگاه های ایتالیا
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • شهریه های بسیار ارزان دانشگاه های ایتالیا در حد تقریبا رایگان
  • اعطای بورسیه ۵۰۰۰ یورویی استانی به کلیه دانشجویان
  • امکان دریافت سایر بورسیه های دانشگاهی
  • هزینه های پایین زندگی در ایتالیا
  • شباهت فرهنگ و آب و هوای ایتالیا به ایران
  • شهرت جهانی دانشگاه های ایتالیا در حوزه معماری، هنر، مهندسی و باستان شناسی

 

تحصیل در ایتالیا:

تحصیل در ایتالیا و دوره های تحصیلی در این کشور از ۵ سالگی شروع میشود و کودکان وارد مقطع دبستان میشود.  دوره  دبستان حدودا ۵ سال به طول می انجامد. پس از آن دانش آموزان وارد یک دوره ۳ ساله میشوند و با اتمام این دوره، تحصیلات ۵ ساله آنها در مقطع دبیرستان آغاز میشود. در پایان مقطع دبیرستان، دانش آموزان با شرکت در امتحانات نهایی و قبولی، مدرک دیپلم خود یا به اصطلاح  Diplom di Maturita را دریافت میکنند و آماده ورود به دانشگاه میشوند.

تحصیل در ایتالیا در مقایسه با سایر کشورها شرایط آسانی دارد. همه ساله دانشجویان مختلفی در دانشگاه های دولتی و خصوصی ایتالیا ثبت نام میکنند. برای تحصیل در اکثر دانشگاه های ایتالیا شرط معدل وجود ندارد و نیازی به ارائه مدرک زبان نیست. با این حال باید توجه داشت که ارائه مدرک زبان شانس شما برای اخذ پذیرش و ویزای ایتالیا را بیشتر میکند. علاوه بر این برای تحصیل در برخی از رشته ها همچون علوم پزشکی باید در آزمون ورودی شرکت کرد. البته باید توجه داشت که این شرایط در خصوص همه دانشگاه ها یکسان نیست. در ادامه شرایط تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در ایتالیا بررسی میشود.

 

تحصیل کارشناسی در ایتالیا:

دوره کارشناسی در ایتالیا حدودا ۳ الی ۴ ساله است و زبان تدریس در اکثر دانشگاه ها ایتالیایی است. البته باید دقت داشت که در برخی رشته ها مثل علوم مهندسی به زبان انگلیسی نیز تدریس میشود اما به صورت کلی تحصیل در اکثر رشته های مقطع لیسانس به زبان ایتالیایی است. علاوه بر این بسیاری از دانشگاه های ایتالیا در مقطع کارشناسی آزمون ورودی دارند.

برای تحصیل کارشناسی در ایتالیا در ابتدا باید پیش ثبت نام در سایت www.universitaly.it انجام دهید. پس از بررسی شرایط شما، نامه پذیرش اولیه ای برای شما صادر خواهد شد. با داشتن این نامه پذیرش اولیه میتوانید در آزمونهای ورودی دانشگاه ها شرکت کنید.

برای ثبت نام در مقطع لیسانس شما معمولا به پاسپورت، ترجمه ایتالیایی مدارک دبیرستان و انگیزه نامه احتیاج دارید.

شروع ثبت نام دانشگاه های ایتالیا در مقطع کارشناسی برای ترم پاییز که اصلیترین ترم است از ماه سپتامبر یا شهریور آغاز میشود و کلاسها نیز اواخر سپتامبر یا اوایل اکتبر شروع میشوند.

دانشجویان در مقطع کارشناسی ایتالیا میتوانند با انجام کار پاره وقت دانشجویی به مدت ۱۰ ساعت در هفته بخشی از هزینه های تحصیل خود در این دوران را پوشش دهند.

 

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا

تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا حدودا ۲ سال طول میکشد. زبان تحصیل در این مقطع، ایتالیایی یا انگلیسی است. برای تحصیل در این مقطع کلیه مدارک و ریزنمرات پس از ترجمه باید برای دانشگاه ارسال شوند. علاوه بر این ارائه مدرک زبان ایلتس یا ایتالیایی نیز ضروری است. از دیگر ویژگیهای دوره فوق لیسانس ایتالیا امکان اخذ بورسیه ۵۰۰۰ یورویی است. که عملا هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه برای دانشجویان صفر میشود. علاوه بر این دانشجویان در مقطغ کارشناسی ارشد ایتالیا امکان کار دانشجویی به مدت ۲۰ ساعت در هفته را دارند. با انجام کار دانشجویی بخشی دیگر از هزینه های زندگی دانشجویان نیز تامین میشود. علاوه بر این، این سابقه کار به اخذ اقامت دانشجویان در آینده نیز کمک شایانی میکند. مجموعه این عوامل منجر به این شده است که تحصیل در مقطع ارشد ایتالیا بسیار مورد توجه ایرانیان قرار بگیرد.

ثبت نام برای دانشگاه های ایتالیا در مقطع فوق لیسانس در دو بازه زمانی انجام میشود. برای ثبت نام در ترم پاییز بهتر است در بازه زمانی اکتبر تا اواخر ژوئن اقدام کنید. برای تحصیل در ترم بهار نیز بهتر است از ماه ژوئن تا اواخر سپتامبر اقدام به ثبت نام نمایید.

از مدارک لازم برای اپلای در مقطع ارشد ایتالیا میتوان به توصیه نامه اساتید، رزومه، ترجمه ریزنمرات و سر فصل دروس، انگیزه نامه و رزومه اشاره کرد.

 

تحصیل در مقطع دکتری ایتالیا

تحصیل در مقطع دکتری ایتالیا بین ۴ تا ۶ سال طول میکشد. زبان تحصیل در این دوره ایتالیایی و انگلیسی است و ارائه مدرک زبان نیز الزامی است.

بر خلاف سایر دوره ها برای تحصیل در مقطع دکتری ایتالیا دانشجویان باید ابتدا با اساتید مکاتبه کرده و پس از جلب رضایت یکی از اساتید برای اخذ پذیرش از آن دانشگاه اقدام کنند. دوره دکتری در ایتالیا عملا شغل محسوب میشود و اکثر دانشجویان از اساتید و دانشگاه حقوق دریافت میکنند. علاوه بر آن پس از اتمام تحصیلات نیز دانشجویان امکان استخدام در دانشگاه را دارند. در طی دوره دکتری نیز دانشجویان به مدت ۳۰ ساعت در هفته اجازه کار دارند که با درآمد آن میتوانند به تامین هزینه های زندگی دانشجویی خود کمک کنند. زمان معمول برای ثبت نام در دوره دکتری معمولا از اوائل فوریه تا ماه نوامبر است.

 

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ایتالیا

همانطور که میدانید رشته هایی همچون پزشکی و دندانپزشکی از جمله رشته های تجربی هستند که نیازمند تجربه عملی و علمی بالایی هستند. به عبارتی، تحصیل در دانشگاه های بیک یفیت شانس موفقیت شما در آینده را کاهش خواهد داد. دانشگاه های ایتالیا از جمله دانشگاه های با کیفیتی هستند که امکان پذیرش دانشجویان خارجی را نیز دارند. با اینحال برای قبولی در این دانشگاه ها شما باید در آزمون IMAT شرکت کنید. آزمون IMAT به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی برگذار میشود و با توجه به اینکه دانشگاه مورد نظر به چه زبانی تدریس میکند دانشجو باید زبان آزمون را انتخاب کند. در این آزمون سوالاتی از دروس ریاضی، شیمی، فیزیک، اطلاعات عمومی، زیست و هوش به صورت تستی و تشریحی پرسیده میشود و مدت زمان آن نیز ۱۰۰ دقیقه است. در صورت قبولی در این آزمون میتوان برای ثبت نام در دانشگاه های پزشکی ایتالیا اقدام کرد.

 

بورس تحصیلی ایتالیا:

آنچه به عنوان بورس تحصیلی ایتالیا معروف است در واقع بورسیه استانی این کشور است که به دانشجویان با شرایط مالی خاصی اعطا میشود. در واقع کلیه دانشجویان با نشان دادن سطح درآمد مالی خانواده خود و سایر اسناد مورد نیاز به دولت ایتالیا ثابت میکنند که واجد شرایط دریافت بورس هستند و تقریبا میتوان گفت کلیه ایرانیان مشمول این بورسیه میشوند. سقف این بورسیه تا ۵۲۰۰ یورو در سال است. علاوه بر این شهریه دانشگاه و خوابگاه نیز تا سقف ۹۰ درصد ممکن است پوشش داده شود و به اصطلاح رایگان شود.

این بورسیه که به بورسیه DSU معروف است از مقطع ارشد قابل دریافت است. این بورسیه در دو سال مقطع فوق قابل دریافت است اما الزاماتی نیز دارد از جمله اینکه دانشجویان در هر سال تحصیلی حداقل تعدادی از دروس را پاس کرده باشند و هر سال حداقل ۳۵ واحد را پاس کرده باشند. همانطور که گفتیم ویژگی قابل توجه این بورسیه این است که به کلیه دانشجویان ایرانی فارغ از معدل، دانشگاه یا شرایط فارغ التحصیلیشان اعطا میشود و در واقع هدف از آن کمک به دانشجویان کشورهای جهان سوم است که درآمد کمتری دارند.

 

سایر بورسهای ایتالیا

سایر بورسیه های دانشگاهی ایتالیا نیز مربوط به مورادی است که دانشجویان با ارائه رزومه قوی و قابل توجه کمیته پذیرش دانشگاه یا اساتید را مجاب میکنند که به آنها بورسیه تحصیلی یا فاند اعطا کنند. برای دریافت این نوع از بورسیه ها شما باید رزومه بسیار قوی ای داشته باشید و معدل بالا و یا مقالات قابل قبولی ارائه کرده باشید.

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه های ایتالیا

شرایط هر دانشگاه برای پذیرش دانشجویان با دیگری متفاوت است. با اینحال عمده مدارکی که معمولا برای تحصیل در ایتالیا مورد نیاز است به قرار ذیل هستند:

  • مدرک دیپلم و ریزنمرات
  • مدرک پیشدانشگاهی و ریزنمرات
  • مدرک کارشناسی و ریزنمرات
  • مدرک کارشناسی ارشد و ریزنمرات
  • مدرک زبان ایتالیایی
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  • پروپوزال پژوهشی ویژه دانشجویان مقطع دکتری
  • مدرک آیلتس
  • ارائه مقالات ISI
  • ارائه سرفصل دروس

لازم به ذکر است که کلیه مدارک ترجیحا بهتر است به زبان ایتالیایی ترجمه شوند تا در مراحل بعدی سفارت نیز مشکلی ایجاد نشود. اگرچه ترجمه انگلیسی نیز در مواردی مورد قبول است و معمولا دانشگاه ها مشکلی ندارند. ولی در نهایت در مرحله اخذ ویزا بهتر است مدارک شما به ایتالیایی ترجمه شده باشد.

 

شرط سنی تحصیل در ایتالیا:

خوشبختانه برای تحصیل در ایتالیا هیچ شرط سنی در نظر گرفته نشده است. البته باید توجه داشت که بورسیه استانی ایتالیا که در مباحث پیشین از آن صحبت کردیم به افراد کمتر از ۱۸ سال تعلق نمیگیرد. با اینحال باید توجه داشت که برای دریافت ویزای ایتالیا بهتر است که گپ تحصیلی نداشته باشید.

 

ددلاین دانشگاه های ایتالیا

ددلاین دانشگاه های ایتالیا جهت اپلای معمولا متفاوت است و تاریخ ثابتی ندارد. با اینحال بازه زمانی ثبت نام اکثر دانشگاه ها تا ماه آوریل است. پس از آن معمولا در ماه جون نتایج اعلام میشود و کلاسها از اواخر سپتامبر شروع میشوند. البته باید توجه داشت که  ثبت نام هر دانشگاه نیز طی چند مرحله یا به اصطلاح کال صورت میگیرد. یعنی برخی از دانشگاه ها در دو یا سه کال/بازه زمانی اقدام به ثبت نام دانشجویان و تکمیل ظرفیت مینمایند. بنابراین در صورت آغاز ثبت نام دانشگاه ها بهتر است در اولین فرصت اپلای کنید تا با مشکل تکمیل ظرفیت روبه رو نگردید.

 

نمره آیلتس برای تحصیل در ایتالیا

شاید برای شما هم سوال باشد که زبان تحصیل در دانشگاه های ایتالیا چیست. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ایتالیا معمولا اکثر دانشگاه ها به زبان ایتالیایی تدریس میکنند. با اینحال به لطف استقبال دانشجویان بین المللی از تحصیل در ایتالیا، تعداد دانشگاه های انگلیسی زبان در مقطع لیسانس نیز افزایش یافته است.

در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های بسیار زیادی هستند که به زبان انگلیسی تدریس میکنند و تنها با ارائه مدرک ایلتس یا شرکت در دوره های زبان میتوان در این دانشگاه ها ثبت نام کرد.  به طور کلی نمره آیلتس مورد نظر برای تحصیل در دانشگاه های ایتالیا بین ۵٫۵ تا ۶٫۵ است.

 

آزمون IMAT ایتالیا

با توجه به اینکه تحصیل در رشته های علوم پزشکی در ایتالیا بسیار ارزان است همه ساله دانشجویان زیادی از سراسر دنیا برای تحصیل در این کشور اقدام میکنند. امکان تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی از دیگر دلایلی است که منجر به چذب دانشجویان به این کشور شده است. از جمله دانشگاه هایی که رشته های پزشکی به زبان انگلیسی ارائه میکنند میتوان به پاویا، میلان، رم ایتالیا اشاره کرد.  برای ورود به دانشگاه های پزشکی ایتالیا شما ابتدا باید در آزمون IMAT شرکت کنید. در این آزمون صد دقیقه ای سوالات مختلفی در رابطه با دانش عمومی شما و سوالات تخصصی مرتبط با زیست، شیمی، فیزیک، ریاضی و بیولوژی پرسیده میشود. زمان حدودی ثبت نام در این آزمون اواخر تیر و مرداد و تاریخ حدودی امتحان نیز در اواخر شهریور است. نکته قابل توجه این است که برای شرکت در این آزمون شما باید به کشورهای اطراف سفر کنید و امکان برگزاری آزمون در ایران وجود ندارد.

 

کدام دانشگاه ایتالیا بهتر است؟

حقیقتا این سوالی نیست که جواب دقیقی بتوان به آن داد. معیارهای انتخاب دانشگاه با توجه به شرایط هر فرد متفاوت است. شما در مجموع باید ببینید با توجه به رزومه، شرایط مالی و شرایط دانشگاه کدام یک میتواند انتخاب بهتری برای شما باشد. با این حال اگر کیفیت دانشگاه به لحاظ رتبه جهانی مد نظر شما است در ادامه تعدادی از دانشگاه های ایتالیا و رتبه جهانی آنها را بررسی میکنیم.:

نام دانشگاه رنک جهانی
بولونیا ۱۹۴
ساپینزا رم ۲۱۶
پلی تکنیک میلان ۲۴۴
میلان ۲۵۶
پادوا ۲۹۸
پیزا ۳۱۴
پلی تکنیک تورین ۳۳۶
تورین ۴۰۱-۴۵۰
پاویا ۴۰۱-۴۵۰
فلورانس ۴۰۱-۴۵۰
ترنتو ۴۵۱-۵۰۰
کاتولیک ۴۵۱-۵۰۰
ناپل فدریکو ۴۵۱-۵۰۰

 

 

هزینه تحصیل در ایتالیا:

به طور میانگین هزینه سالانه تحصیل در ایتالیا مبلغی در حدود ۱۵۰۰ تا حداکثر ۴۰۰۰ یورو است. این مبلغ در دانشگاه های مختلف متفاوت است. البته همانطور که اشاره کردیم با دریافت بورسیه استانی و سایر فاندهای ایتالیا میتوان این هزینه را تا حد زیادی کاهش داد. به صورت کلی اگر بخواهیم بررسی بکنیم:

  • هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی و ارشد ایتالیا در دانشگاه های دولتی مبلغی در حدود ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ یورو است
  • هزینه تحصیل در مقطع دکتری نیز مبلغی حدودا ۱۵۰ تا ۱۲۰۰ یورو است.
  • هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی ایتالیا معمولا بیشتر از دانشگاه های دولتی است و مبلغی در حدود ۵۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ یورو است.

در ادامه شهریه تعدادی از دانشگاه های معروف ایتالیا ذکر میشود:

نام دانشگاه شهریه حدودی به یورو
دانشگاه پادوا ۴۰۰۰ یورو
دانشگاه میلان ۳۳۰۰ یورو
دانشگاه ساپینزا رم ۲۸۰۰ یورو
دانشگاه بلونیا ۲۱۰۰ یورو
دانشگاه سانتا آنا ۴۰۰۰ یورو
دانشگاه میلان ۲۹۰۰ یورو
دانشگاه پیزا ۲۳۵۰ یورو
دانشگاه پلی تکنیک تورین ۳۸۰۰ یورو
دانشگاه فلورانس ۲۵۰۰ یورو
دانشگاه ناپل ۵۰۰۰ یورو
دانشگاه سیه نا ۱۸۰۰ یورو

 

هزینه زندگی در ایتالیا:

هزینه زندگی در ایتالیا در شهرهای مختلف آن متفاوت است. به عنوان مثال همانند ایران، هزینه زندگی در شهرهای بزرگتر ایتالیا قطعا گرانتر از شهرهای کوچک یا حاشیه ای و دانشجویی است. در ایتالیا شهرهایی همچون میلان، بلونیا و رم شهرهای گرانتر محسوب میشوند درحالیکه هزینه زندگی در  شهرهای لوکا یا پینزا به نسبت ارزانتر است. البته باید توجه داشت که برخی هزینه ها همچون قیمت اقلام مواد غذایی در اکثر شهرها یکسان است و تفاوت هزینه های ذکر شده بیشتر بابت هزینه مسکن و حمل و نقل در شهرهای بزرگتر است. به طور کلی با توجه به شهر محل زندگی و سبک زندگی شما هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا ماهانه حدودا ۶۰۰ تا ۸۰۰ یورو است. در ادامه هزینه زندگی در ایتالیا با جزییات بیشتری مورد بررسی قرار میگیرد تا تخمین بهتری از هزینه ها داشته باشید.

اقلام غذایی قیمت به یورو
شیر (۱ لیتر) ۱٫۱۵
یک قرص نان (۵۰۰ گرم) ۱٫۵۷
برنج (۱ کیلوگرم) ۱٫۹۲
تخم مرغ (۱۲ عدد) ۲٫۸۱
پنیر محلی (۱ کیلوگرم) ۱۲٫۲۷
فیله مرغ (۱ کیلوگرم) ۸٫۳۸
گوشت گوساله (۱ کیلوگرم) ۱۴٫۷۴
سیب (۱ کیلوگرم) ۱٫۸۲
موز (۱ کیلوگرم) ۱٫۶۳
پرتقال (۱ کیلوگرم) ۱٫۷۸
گوجه فرنگی (۱ کیلوگرم) ۲٫۰۸
سیب زمینی (۱ کیلوگرم) ۱٫۲۴
پیاز (۱ کیلوگرم) ۱٫۳۱
کاهو (۱ کیلوگرم) ۱٫۰۵

 

هزینه حمل و نقل در ایتالیا

طبق آمارهای ارائه شده ایتالیا از جمله کشورهایی است که بیشترین وسایل نقلیه خصوصی را دارد. با اینحال با توجه به اینکه این کشور هرساله پذیرای توریستها و دانشجوهای بسیاری از سرتاسر جهان است سیستم حمل و نقل عمومی در این کشور قابل توجه است و جزو معروفترین سیستمها در جهان به شمار میرود. بلیطهای حمل و نقل عمومی در این کشور به دو صورت تک سفره با نرخ ۱٫۵ یورو و ماهانه با نرخ ۳۵ یورو وجود دارد. که قطعا استفاده از بلیطهای ماهانه برای دانشجویانی که تردد زیادی در سطح شهر دارند به صرفه تر است. علاوه بر این دانشگاه های ایتالیا نیز بلیطهای ویژه با نرخ کمتر در اختیار دانشجویان قرار میدهند تا در کاهش هزینه آنها نقش داشته باشند. تعرفه معمول تاکسی نیز به طور میانگین در ایتالیا ۵ یورو است که به ازای هر کیلومتر ۱٫۴۰ یورو به آن اضافه میشود.

 

هزینه مسکن در ایتالیا:

هزینه مسکن در ایتالیا در نقاط مختلف این کشور متفاوت است. به عنوان مثال میانگین کرایه آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو است.  این موضوع در حالی است که چنانچه شما حومه شهرها را برای زندگی انتخاب کنید هزینه مسکن کاهش چشمگیری خواهد یافت. به عنوان مثال هزینه آپارتمان یک خوابه در حومه شهر حدود ۳۰۰ تا ۷۰۰ یورو است.

البته باید توجه داشت که راه های دیگری نیز برای کاهش هزینه مسکن وجود دارد. به عنوان مثال زندگی در اقامتگاه‌ها و خوابگاه های دانشجویی و یا پردیسهای دانشگاهی از جمله این موارد است. همانطور که گفتیم نیز اخذ بورسیه ایتالیا تا حد بسیار زیادی شهریه خوابگاه شما را پوشش میدهد.

 

اخذ اقامت ایتالیا پس از اتمام تحصیل

همانطور که گفتیم دریافت بورسیه تحصیلی رایگان ۵۰۰۰ یورویی یکی از عواملی است که دانشجویان بین المللی از تحصیل در ایتالیا استقبال بسیار زیادی میکنند. اما سوالی که برای اکثر افراد وجود دارد این است که وضعیت اقامت آنها پس از اتمام تحصیلاتشان چگونه خواهد بود؟ ایا امکان دریافت اقامت ایتالیا و در نهایت پاسپورت ایتالیا را دارند یا باید سریعا خاک ایتالیا را ترک کنند؟ همانطور که میدانید پاسپورت ایتالیا جزو قویترین پاسپورتهای دنیا به شمار میرود. در واقع با همین ویزای دانشجویی ایتالیا نیز شما امکان سفر در کشورهای مختلف حوزه شنگن را خواهید داشت، حال تصور کنید اخذ اقامت ایتالیا و پاسپورت این کشور تا چه حد برای متقاضیان اهمیت دارد.

برای دریافت اقامت دائم ایتالیا و زندگی در این کشور پس از اتمام تحصیلات شما باید سابقه کار داشته باشید. در واقع پس از اتمام تحصیلات دولت ایتالیا به شما برای شش ماه اجازه میدهد که به دنبال کار بگردید. پس از یافتن شغل مناسب شما میتوانید ویزای دانشجویی خود را به ویزای کاری تبدیل کنید و پس از چندسال تمدید ویزا و پرداخت مالیات در نهایت اقامت دائم این کشور را کسب کنید.

دلیل اهمیت کار دانشجویی در چنین مواردی به وضوح مشخص میشود. چنانچه شما در دوران ارشد یا دکترا سابقه کار پاره وقت دانشجویی داشته باشید علاوه بر اینکه با محیط کار ایتالیا و فرصتهای شغلی موجود در این کشور زودتر اشنا میشوید در عین حال میتوانید توجه کارفرمایان را برای دریافت پیشنهاد کاری و به تبع آن اقامت این کشور بیشتر جلب کنید.

 

ویزای تحصیلی ایتالیا

همانطور که میدانید مرحله بعد از اخذ پذیرش از دانشگاه انجام اقدامات لازم برای دریافت ویزای تحصیلی است. در واقع شما بدون ویزا امکان تحصیل در دانشگاه مورد نظرتان را نخواهید داشت. به همین دلیل اخذ ویزا بسیار مهمتر از اخذ پذیرش و مرحله نهایی فرآیند مهاجرت تحصیلی به ایتالیا است.

پس از دریافت پذیرش اولیه از دانشگاه حال شما باید با مراجعه به سایت سفارت ایتالیا لیست مدارک مورد نیاز را پیدا کنید و نسبت به تهیه، تکمیل و ترجمه آنها اقدام کنید. یکی از مدارک ضروری برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا اثبات توانایی مالی است به این معنا که متقاضی میتواند هزینه های تحصیل و زندگی خود را بپردازد. برای این منظور باید تمکن مالی قوی نشان داد و یا فردی با تعهد محضری تایید کند که هزینه های شما را در ایتالیا خواهد پرداخت. علاوه بر این موارد دیگری همچون فیش حقوقی و گردش حساب مورد نیاز خواهند بود. پس از تهیه مدارک متقاضی باید برای دریافت وقت اولیه سفارت اقدام کند و در روز مقرر با حضور در محل سفارت و قبولی در مصاحبه ویزای وی صادر خواهد شد.

از جمله مدارکی که برای دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا باید تهیه کنید موارد زیر هستند:

  • شرح دروس دوره لیسانس در صورت درخواست دانشگاه
  • ترجمه مدرک دیپلم و پیشدانشگاهی
  • ترجمه مدرک لیسانس و فوق لیسانس
  • ترجمه مدرک فوق لبسانس و ریزنمرات
  • ترجمه شناسنامه
  • ارائه نامه پذیرش دانشگاه
  • ارائه نامه تمکن بانکی خود دانشجو یا یکی از والدین با حداقل موجودی ۷۵۰۰ یورو به ازای هر سال
  • پرینت حساب بانکی سه ماه اخیر
  • گواهی زبان انگلیسی یا ایتالیایی
  • ارائه پاسپورت
  • ارائه فرمهای سفارت
  • ارائه رزرو بلیط پرواز
  • ارائه رزرو خوابگاه
  • پرداخت هزینه سفارت

لازم به ذکر است کلیه مدارکی که به فارسی هستند باید توسط مترجم رسمی به انگلیسی یا ایتالیایی ترجمه شده و تاییدات دادگستری و خارجه را نیز اخذ نمایند.

 

ویزای همراه ایتالیا

اگر شما همسر یا فرزندی داشته باشید حتما برای شما این سوال پیش آمده است که آیا حین تحصیل در ایتالیا میتوانید آنها را نیز همراه با خود ببرید یا خیر. به صورت کلی باید گفت که سفارت ایتالیا به صورت همزمان برای همسر و فرزند دانشجو ویزا صادر نمیکند اما اکثر دانشجویان پس از ورود به ایتالیا میتوانند برای همسر و فرزند خود درخواست ویزای توریستی بکنند و به این ترتیب آنها نیز در طی مدت زمان تحصیل دانشجو در کنار وی خواهند بود.

 

سخن پایانی:

در این مقاله تلاش بر این بود که شرایط تحصیل در ایتالیا برای شما متقاضیان عزیز به صورت کامل شرح داده شود و اطلاعات لازم در اختیار شما قرار داده شود. چنانچه برای ارزیابی شرایط خود جهت تحصیل در ایتالیا نیاز به راهنماییهای بیشتری دارید میتوانید با کارشناسان ما در دارالترجمه جوان تماس بگیرید تا با توجه به شرایط ویژه شما بهترین راهکارها جهت تحصیل در خارج از کشور و اخذ پذیرش یا بورس دولتی از دانشگاه های ایتالیا را برای شما شرح دهند. علاوه بر این از راهنماییهای کارشناسان ما در خصوص مدارک لازم جهت مصاحبه سفارت و اخذ ویزای ایتالیا نیز میتوانید استفاده کنید. هدف ما در دارالترجمه جوان ارائه بهترین و در عین حال صادقانه ترین راهکارها جهت تحصیل در خارج از کشور است.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

gdpr-image
این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه شما استفاده می کند. با استفاده از این وب‌سایت، با خط‌مشی حفاظت از داده‌ها ما موافقت می‌کنید.
اطلاعات بیشتر