اطلاعات ویزای ترکیه برای اتباع خارجی

دارالترجمه رسمی جوان | مرکز تخصصی امور مهاجرتی

سامانه درخواست الکترونیکی ویزا  (E-Visa)توسط وزارت امور خارجه ترکیه در تاریخ ۱۷ آوریل ۲۰۱۳ راه اندازی شد. این سیستم این امکان را فراهم می کند که توریست ها به راحتی و به صورت آنلاین ویزای الکترونیکی دریافت کنند. ( www.evisa.gov.tr )

دریافت ویزای الکترونیکی در همه جا و هر زمان از طریق اینترنت امکان پذیر است. متقاضیان می توانند پس از تکمیل اطلاعات لازم در مورد هویت، پاسپورت و تاریخ سفر و پرداخت هزینه ویزا به صورت آنلاین ویزای خود را دریافت کنند.

ویزای الکترونیکی فقط در صورتی معتبر است که سفر شما به ترکیه توریستی باشد، برای مواردی از قبیل کار و تحصیل، سفارت‌ها و کنسولگری‌های ترکیه ویزا صادر می‌کنند.

اصطلاح “گذرنامه های رسمی” شامل گذرنامه های دیپلماتیک، خدماتی، ویژه و رسمی است.

توصیه می شود گذرنامه تان از تاریخ ورود به ترکیه حداقل برای شش ماه اعتبار داشته باشد.

وزارت امور خارجه در تلاش است سیستم ویزای الکترونیکی و متعاقب آن دریافت آسان روادید را بهبود بخشد.

کارهایی که در این زمینه انجام گرفته است:

  • علاوه بر زبان انگلیسی، فرانسوی و اسپانیایی؛ زبان هلندی، نروژی، لهستانی، آلمانی، عربی و چینی به سیستم ویزا الکترونیکی اضافه خواهند شد.
  • علاوه بر ویزا و مستر کارت از سایر کارت های اعتباری و دبیت کارت های رایج نیز پرداخت پذیرفته می شود.
  • اپراتورهای تور می توانند برای ویزای الکترونیکی گروهی درخواست دهند و برای آنها مبلغ یکجا پرداخت کنند.
  • تمهیدات لازم برای دریافت ویزای الکترونیکی از دفاتر مجاز شرکت‌های هواپیمایی، از جمله دفاتر آن شرکت‌ها در فرودگاه‌ها انجام خواهد شد.

هزینه ویزای الکترونیکی ای که از طریق وب سایت e-Visa (www.evisa.gov.tr) دریافت می شود کمتر از هزینه ویزاهای دریافت شده در بدو ورود به فرودگاه های ترکیه است. اطلاعات مربوط به هزینه های ویزا را می توان در وب سایت وزارت امور خارجه مشاهده نمایید. ( دریافت فایل پی دی اف ).

قوانین ویزا برای رانندگان کامیون یک کشور ممکن است با قوانین مرتبط با شهروندان همان کشور متفاوت باشد.  برای اطلاعات بیشتر با نزدیکترین سفارت ترکیه تماس بگیرید.

صرف نظر از قوانین ویزا که برای شهروندان یک کشور اعمال می شود، دارندگان مدارک سفر آن کشور باید از قبل از سفارت های ترکیه ویزا دریافت کنند.

اتباع خارجی که قصد فیلمبرداری فیلم مستند، تحقیقات یا کاوش های باستان شناسی دارند، باید از قبل مجوز ویژه ای از مقامات ترکیه دریافت کنند.

در صورتیکه ویزایتان اعتبار داشته باشد، تا ۹۰ روز نیازی به اجازه اقامت ندارید. افرادی هم که قصد اقامت، کار یا تحصیل در ترکیه را دارند، باید بدون توجه به اعتبار ویزای خود، پس از ورود به ترکیه در نزدیکترین اداره پلیس محلی ثبت نام کنند.

ویزای کار

برای کار در ترکیه لازم است به نزدیکترین سفارت ترکیه برای دریافت مجوز کار و ویزا درخواست بدهید. مدارک لازم عبارتند از پاسپورت، فرم درخواست ویزا و نامه کارفرما. سایر مدارک باید ظرف ده روز کاری پس از درخواست شما توسط کارفرمای شما به وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه (MLSS) ارسال شود.

می توانید لیست مدارک را در وب سایت MLSS ( http://www.csgb.gov.tr ) مشاهده کنید. درخواست ها حداکثر ظرف ۳۰ روز توسط MLSS نهایی می شوند. بلافاصله پس از ورود به ترکیه (قبل از شروع به کار)، باید ظرف یک ماه در اداره پلیس محلی ثبت نام کنید تا اجازه اقامت لازم را دریافت کنید.

از تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۱۵، مطابق با ماده ۷٫۱b  “قانون اتباع خارجی و حمایت بین المللی” شماره۶۴۵۸ ، افرادی که مایل به ورود به ترکیه هستند باید یک سند مسافرتی (گذرنامه) با تاریخ انقضا حداقل ۶۰ روز پس از “مدت اقامت” ویزا، ویزای الکترونیکی، معافیت ویزا یا اجازه اقامت خود همراه داشته باشند.

اتباع کشورهایی که در لینک زیر ذکر شده اند از این ماده مستثنی هستند.

  • مثال الف: برای ورود به ترکیه با داشتن ویزای ۹۰ روزه «مدت اقامت»، باید یک سند مسافرتی (برای مثال گذرنامه) با مدت اعتبار ویزای ترکیه حداقل ۶۰ روز دیگر داشته باشند که مجموعا می شود ۱۵۰ روز (۹۰ روز + ۶۰ روز) اعتبار از تاریخ ورود به ترکیه.
  • مثال ب: برای ورود به ترکیه با داشتن ویزای ۳۰ روزه «مدت اقامت»، باید یک سند مسافرتی با اعتبار حداقل ۶۰ روز دیگر داشته باشند که مجموعا می شود ۹۰ روز (۳۰ روز + ۶۰ روز) اعتبار از تاریخ ورود به ترکیه.

کشورهای زیر از این قانون مستثنی هستند:

– شهروندان کشورهایی که طبق «موافقتنامه اروپایی مقررات ناظر بر جابجایی افراد بین کشورهای عضو شورای اروپا» اجازه ورود به ترکیه با کارت شناسایی ملی خود را دارند.

لینک مشاهده موافقتنامه

دارندگان گذرنامه دیپلماتیک و رسمی نیز مشمول این ماده مستثنی هستند.

افغانستان:

دارندگان پاسپورت معمولی، ویژه و خدماتی برای ورود به ترکیه باید ویزا داشته باشند. این افراد با عضویت معتبر شینگن یا ویزای ایالات متحده، بریتانیا، ایرلند یا اجازه اقامت می توانند ویزای الکترونیکی ورود خود را با اعتبار یک ماهه الکترونیکی از طریق وب سایت www.evisa.gov.tr دریافت کنند، مشروط بر اینکه شرایط خاصی را دارا باشند. دارندگان گذرنامه دیپلماتیک برای سفرهای خود تا ۹۰ روز از ویزا معاف هستند.

در مرحله اول باید به سامانه EVISA مراجعه می‌کنید، بعد از انتخاب کشور محل اقامت، پر کردن فرم درخواست ویزای توریستی و پرداخت هزینه ۶۰ دلار ویزای انتخاب شده شما صادر می‌گردد. دقت شود که این ویزا از تاریخ صدور، ۱۸۰ روز دارای اعتبار است و به افغانها اجازه  ی اقامت ۳۰ روزعه در ترکیه را می‌دهد. 

آلبانی:

دارندگان پاسپورت رسمی که در نمایندگی‌های دیپلماتیک، کنسولی یا نمایندگی‌های سازمان‌های بین‌المللی معتبر در ترکیه منصوب می‌شوند، برای مدت مأموریت خود از ویزا معاف هستند. دارندگان گذرنامه رسمی و عادی برای سفرهای توریستی و ترانزیت خود از ترکیه حداکثر تا ۹۰ روز در مدت شش ماه از اولین تاریخ ورود از ویزا معاف هستند.

الجزایر:

دارندگان پاسپورت رسمی برای سفرهای خود تا ۹۰ روز از ویزا معاف هستند. شهروندان الجزایری که گذرنامه معمولی دارند ز یر ۱۵ سال و بالای ۶۵ سال برای بازدیدهای توریستی خود تا ۹۰ روز در هر دوره ۱۸۰ روزه از ویزا معاف هستند. دارندگان پاسپورت معمولی بین ۱۵ تا ۶۵ سال باید ویزا داشته باشند. شهروندان الجزایری که گذرنامه معمولی دارند بین سنین ۱۵ تا ۱۸ و ۳۵ تا ۶۵ سال با عضویت معتبر شینگن یا ویزای ایالات متحده، بریتانیا، ایرلند یا اجازه اقامت می توانند ویزای الکترونیکی یک ماهه خود را از طریق وب سایت www.evisa.gov دریافت کنند.

……

ایران:

دارندگان گذرنامه عادی و رسمی تا ۹۰ روز از ویزا معاف هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

gdpr-image
این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه شما استفاده می کند. با استفاده از این وب‌سایت، با خط‌مشی حفاظت از داده‌ها ما موافقت می‌کنید.
اطلاعات بیشتر