تحصیل در ایتالیا در سال ۲۰۲۲ (قسمت اول)

تحصیل در ایتالیا در سال 2022 ,ویزا ایتالیا , اقامت در ایتالیا , ویزا دانشجویی

ویزا ایتالیا | مرکز تخصصی امور مهاجرتی

پیش از پیش مورد استقبال قرار گرفته است. دلیل این امر نیز این است که دانشگاه های ایتالیا در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار ارزان هستند. علاوه بر این دانشگاه های ایتالیا به خصوص در رشته های معماری و هنری از شهرت جهانی بالایی برخوردارند و اعتبار مدارک ایتالیا در دنیا بسیار بالا است.

اعطای بورس تحصیلی به کلیه دانشجویان یکی دیگر از دلایلی است که منجر به استقبال دانشجویان بین المللی از تحصیل در ایتالیا شده است.

برای تحصیل در دانشگاه های ایتالیا شما باید اطلاعات کافی در خصوص روند اپلای برای دانشگاه های این کشور را داشته باشید. در این مقاله کلیه شرایط دانشگاه های ایتالیا، هزینه تحصیل و زندگی در ایتالیا و سایر موارد لازم توسط کارشناسان ما در دارالترجمه جوان مورد بررسی قرار میگیرد تا متقاضیان عزیز بتوانند با شناخت کامل نسبت به تحصیل در این کشور اقدام کنند.

پیش از هرچیز لازم است بدانید که ایتالیا پرجمعیت ترین کشور اروپا محسوب میشود و شهر رم به عنوان پایتخت آن شهرت خاصی در جهان دارد. دانشگاه بولونیا به عنوان قدیمی ترین دانشگاه جهان با بیش از ۹۰۰ سال قدمت در این کشور قرار دادرد. همین موضوع به تنهایی گویای جایگاه علم و تحصیل در ایتالیا است.

علاوه بر این دانشمندان بسیار معروفی از جمله گالیلیئو گالیله، گولیلمو مارکونی و انریکو فرمی با اختراعات چهانی ای که در حوزه علم داشته اند از دیگر افتخارات این سرزمین هستند.

به صورت کلی بیش از ۶ ملیون مهاجر در ایتالیا زندگی میکنند که اکثر آنها از کشورهای جنوب غربی اروپا، عرب، فیلیپینی و چینی هستند.  علاوه بر این، آب و هوای ایتالیا از دیگر دلایل علاقه مهاجرین به این کشور است. در واقع میتوان گفت آب و هوای ایتالیا شباهت بسیار زیادی به ایران دارد و از این بابت بسیار مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است.

علاوه بر این تشابهات بسیار زیاد دیگری نیز بین فرهنگ ایرانی و ایتالیایی وجود دارد. مجموع این موارد باعث شده است که مهاجرین ایرانی ساکن در ایتالیا احساس دلتنگی کمتری نسبت به کشور ایران داشته باشند.

در ادامه این مقاله شرایط اپلای در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های ایتالیا مورد بررسی قرار میگیرد.

مزایای تحصیل در ایتالیا:

مزایای تحصیل در ایتالیا در مقایسه با سایر کشورها بسیار قابل توجه است به گونه ای که همه ساله تعداد دانشجویان بین المللی این کشور رو به افزایش است. در ادامه برخی از مزایای تحصیل در ایتالیا مورد بررسی قرار میگیرد.

  • کیفیت بسیار بالای دانشگاه های ایتالیا
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی
  • شهریه های بسیار ارزان دانشگاه های ایتالیا در حد تقریبا رایگان
  • اعطای بورسیه ۵۰۰۰ یورویی استانی به کلیه دانشجویان
  • امکان دریافت سایر بورسیه های دانشگاهی
  • هزینه های پایین زندگی در ایتالیا
  • شباهت فرهنگ و آب و هوای ایتالیا به ایران
  • شهرت جهانی دانشگاه های ایتالیا در حوزه معماری، هنر، مهندسی و باستان شناسی

تحصیل در ایتالیا:

تحصیل در ایتالیا و دوره های تحصیلی در این کشور از ۵ سالگی شروع میشود و کودکان وارد مقطع دبستان میشود.  دوره  دبستان حدودا ۵ سال به طول می انجامد. پس از آن دانش آموزان وارد یک دوره ۳ ساله میشوند و با اتمام این دوره، تحصیلات ۵ ساله آنها در مقطع دبیرستان آغاز میشود. در پایان مقطع دبیرستان، دانش آموزان با شرکت در امتحانات نهایی و قبولی، مدرک دیپلم خود یا به اصطلاح  Diplom di Maturita را دریافت میکنند و آماده ورود به دانشگاه میشوند.

تحصیل در ایتالیا در مقایسه با سایر کشورها شرایط آسانی دارد. همه ساله دانشجویان مختلفی در دانشگاه های دولتی و خصوصی ایتالیا ثبت نام میکنند. برای تحصیل در اکثر دانشگاه های ایتالیا شرط معدل وجود ندارد و نیازی به ارائه مدرک زبان نیست. با این حال باید توجه داشت که ارائه مدرک زبان شانس شما برای اخذ پذیرش و ویزای ایتالیا را بیشتر میکند. علاوه بر این برای تحصیل در برخی از رشته ها همچون علوم پزشکی باید در آزمون ورودی شرکت کرد. البته باید توجه داشت که این شرایط در خصوص همه دانشگاه ها یکسان نیست. در ادامه شرایط تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در ایتالیا بررسی میشود.

 

تحصیل کارشناسی در ایتالیا:

دوره کارشناسی در ایتالیا حدودا ۳ الی ۴ ساله است و زبان تدریس در اکثر دانشگاه ها ایتالیایی است. البته باید دقت داشت که در برخی رشته ها مثل علوم مهندسی به زبان انگلیسی نیز تدریس میشود اما به صورت کلی تحصیل در اکثر رشته های مقطع لیسانس به زبان ایتالیایی است. علاوه بر این بسیاری از دانشگاه های ایتالیا در مقطع کارشناسی آزمون ورودی دارند.

برای تحصیل کارشناسی در ایتالیا در ابتدا باید پیش ثبت نام در سایت www.universitaly.it انجام دهید. پس از بررسی شرایط شما، نامه پذیرش اولیه ای برای شما صادر خواهد شد. با داشتن این نامه پذیرش اولیه میتوانید در آزمونهای ورودی دانشگاه ها شرکت کنید.

برای ثبت نام در مقطع لیسانس شما معمولا به پاسپورت، ترجمه ایتالیایی مدارک دبیرستان و انگیزه نامه احتیاج دارید.

شروع ثبت نام دانشگاه های ایتالیا در مقطع کارشناسی برای ترم پاییز که اصلیترین ترم است از ماه سپتامبر یا شهریور آغاز میشود و کلاسها نیز اواخر سپتامبر یا اوایل اکتبر شروع میشوند.

دانشجویان در مقطع کارشناسی ایتالیا میتوانند با انجام کار پاره وقت دانشجویی به مدت ۱۰ ساعت در هفته بخشی از هزینه های تحصیل خود در این دوران را پوشش دهند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا

تحصیل کارشناسی ارشد در ایتالیا حدودا ۲ سال طول میکشد. زبان تحصیل در این مقطع، ایتالیایی یا انگلیسی است. برای تحصیل در این مقطع کلیه مدارک و ریزنمرات پس از ترجمه باید برای دانشگاه ارسال شوند. علاوه بر این ارائه مدرک زبان ایلتس یا ایتالیایی نیز ضروری است. از دیگر ویژگیهای دوره فوق لیسانس ایتالیا امکان اخذ بورسیه ۵۰۰۰یورویی است. که عملا هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه برای دانشجویان صفر میشود. علاوه بر این دانشجویان در مقطغ کارشناسی ارشد ایتالیا امکان کار دانشجویی به مدت ۲۰ ساعت در هفته را دارند. با انجام کار دانشجویی بخشی دیگر از هزینه های زندگی دانشجویان نیز تامین میشود. علاوه بر این، این سابقه کار به اخذ اقامت دانشجویان در آینده نیز کمک شایانی میکند. مجموعه این عوامل منجر به این شده است که تحصیل در مقطع ارشد ایتالیا بسیار مورد توجه ایرانیان قرار بگیرد.

ثبت نام برای دانشگاه های ایتالیا در مقطع فوق لیسانس در دو بازه زمانی انجام میشود. برای ثبت نام در ترم پاییز بهتر است در بازه زمانی اکتبر تا اواخر ژوئن اقدام کنید. برای تحصیل در ترم بهار نیز بهتر است از ماه ژوئن تا اواخر سپتامبر اقدام به ثبت نام نمایید.

از مدارک لازم برای اپلای در مقطع ارشد ایتالیا میتوان به توصیه نامه اساتید، رزومه، ترجمه ریزنمرات و سر فصل دروس، انگیزه نامه و رزومه اشاره کرد.

تحصیل در مقطع دکتری ایتالیا

تحصیل در مقطع دکتری ایتالیا بین ۴ تا ۶ سال طول میکشد. زبان تحصیل در این دوره ایتالیایی و انگلیسی است و ارائه مدرک زبان نیز الزامی است.

بر خلاف سایر دوره ها برای تحصیل در مقطع دکتری ایتالیا دانشجویان باید ابتدا با اساتید مکاتبه کرده و پس از جلب رضایت یکی از اساتید برای اخذ پذیرش از آن دانشگاه اقدام کنند.

دوره دکتری در ایتالیا عملا شغل محسوب میشود و اکثر دانشجویان از اساتید و دانشگاه حقوق دریافت میکنند. علاوه بر آن پس از اتمام تحصیلات نیز دانشجویان امکان استخدام در دانشگاه را دارند. در طی دوره دکتری نیز دانشجویان به مدت ۳۰ ساعت در هفته اجازه کار دارند که با درآمد آن میتوانند به تامین هزینه های زندگی دانشجویی خود کمک کنند. زمان معمول برای ثبت نام در دوره دکتری معمولا از اوائل فوریه تا ماه نوامبر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

gdpr-image
این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه شما استفاده می کند. با استفاده از این وب‌سایت، با خط‌مشی حفاظت از داده‌ها ما موافقت می‌کنید.
اطلاعات بیشتر